:: Bröllopsresa dag 1 ::

Tisdagen den 23 september - Då var det dags att ge sig av på vår efterlängtade bröllopsresa. Vi bestämde oss för att vänta med att åka först på tisdagen. Vi hade tänkt åka på måndagen, men vi behövde en dag extra för att tvätta, packa och bara ta det lite lugnt efter vår underbara bröllopsdag.

Vi körde från Malmö vid 11-tiden, vidare över bron mot Rödby på södra Lolland. Där tog vi färjan över till Puttgarden och passade samtidigt på att äta lunch på båten. När båten la till så körde vi vidare söderut mot Hannover.

Eftersom den här resan inte är meningen att vi skall stressa och pressa på motorvägen så bestämde vi oss för att hitta någonstans att övernatta rätt långt norrut i Tyskland. Vi tittade i i vår stora tjocka Europa-atlas som jag fått låna av en kollega och hittade en stad som heter Celle som ligger nordöst om Hannover. Den hade en liten röd stjärna på sig som betyder att det är en stad som är sevärd. Vi körde av motorvägen rätt tidigt och körde sedan småvägar mot Celle, mycket trevligare än att bara se grå betong mil efter mil.

Vi kom fram till Celle vid middagstid ungefär och hade lite problem att hitta hotell, orutinerade som vi var den här första dagen på resan. Det vi skulle gjort var att parkera bilen och gå ut i staden och kolla. Vi var bland annat på ett hotell strax utanför Celle och frågade, men där hade de bara ett "princess room - veeeery romantic" för nästan 200 euro. Njaaaa... Vi körde tillbaka in i Celle igen och precis i utkanten hittade vi ett litet hotell som inte såg så jättemycket ut för världen men som var fräscht och med bra pris. Bredvid hotellet låg en suspekt byggnad som såg ut som ett fängelse, med höga staket med galler och taggtråd, men det visade sig vara någon militäranläggning. Det kanske inte var riktigt så vi tänkt vår första hotellnatt, men det var sköna sängar, bra badrum och, visade det sig morgonen efter, en fantastisk frukost. Mer om den sen.

När vi checkat in och vilat lite körde vi in till Celle och hittade en italiensk restaurang som vi åt på, sen promenerade vi runt lite i staden. Det hade blivit rätt mörkt vi det här laget och kallt, så vi åkte till hotellet igen.

När vi checkade in på hotellet så fick vi säga till om vilken tid vi ville äta frukost. Lite märkligt tyckte vi, det brukar ju bara vara att gå till matsalen mellan två olika tider. Men men, kl 9 bestämde vi. Så kl 9 stod vi då där i matsalen och möttes av ett uppdukat bord bara till oss med massor av goda saker på; ost, skinka, små köttbullar, lufttorkad skinka, kokt ägg i små äggvärmare, frallor, mörkt bröd, yoghurt, marmelad, melon, brieost, kaffe, te, juice och vindruvor. Det kändes väldigt lyxigt och visade sig bli en av resan mest lyxigaste frukostar :)