:: Bröllopsresa dag 3 ::

Torsdagen den 25 september - På vår tredje dag körde vi ifrån Volkach efter den otroligt goda frukosten. Vi körde vidare ner i Bayern utmed Die Romantische Strasse, en sträcka i Bayern med vacker natur och vackra gamla städer. Innan vi körde iväg hemifrån hade jag skrivit ut en miniguide om denna "romantiska väg" och där tipsade de om en stad som heter Rothenburg ob der Tauber. Vi bestämde oss för göra ett stopp i den staden och titta oss omkring. Det är en fantastiskt fin stad där den gamla delen av staden har anor från 1100-talet med en fullt bevarad ringmur som löper runt hela staden och som man kan gå hela vägen runt på.

Direkt när vi kom in genom stadsporten gick vi upp för en smal trappa upp till muren och gick en liten bit på muren. Vi hade jättefin utsikt över staden och de stora vackra kyrkorna. Vi gick ner för en annan ännu smalare trappa och gick sedan vidare in i och runt i staden. Precis som det stod i miniguiden så fick vi slåss om utrymmet med både amerikanska och japanska turister =)

Överallt finns dessa vackra korsvirkeshus, och utanför hänger snirkliga skyltar och figurer. En ren fröjd att promenera runt och titta på. Från den ena sidan av ringmuren har man dessutom en vacker utsikt över en grön dal, där floden Tauber rinner (därav namnet Rothenburg ob der Tauber).

Angående bevarandet av den gamla stilen och känslan i staden, läste vi följande i guiden: "För att bevara känslan har man förbjudit affärer och restauranger att ha en modern känsla utåt. Något som blir extra tydligt när man ser en McDonalds-skylt vackert utsmyckad i bästa medeltida stil." Vi började därför leta efter McDonalds för att kolla in skylten, och kände oss GANSKA dumma när vi sprang omkring med vår GPS (som har restauranger inlagda) och letade efter McDonalds: "nu är det bara 30 meter kvar"..."nähä, nu ligger det 30 m bakom oss"..."men nu är vi på rätt gata"..."strax framme" *skrattar* Vi fick ge upp till slut, och konstaterade att det nog slagit igen ;)

Vi hittade däremot en annan trevlig restaurang som vi åt lunch på, som hette Gasthof Greifen, vilket är den tyska motsvarigheten till vårt efternamn Griffin (eller Grip som det heter på svenska). Efteråt gick vi in i en av alla bagerier som gör ett bakverk som är typiskt för Rothenburg. Det är runda bollar som kallas Tauberkugeln eller Schneeballen (snöbollar), som består av en slags äggdeg som man skär ut i långa remsor och rullar ihop till stora bollar. Dessa doppar man sedan i olika typer av glasyrer och/eller strör över florsocker. Sebastian blev väldigt förtjust, medan jag var lite mer tveksam. Den vi köpte slank i alla fall ner i hans mage =)

Efter två timmars strosande med lunch i Rothenburg körde vi vidare utmed den romantiska vägen och njöt av den vackra naturen och omgivningen. Något längre söderut körde vi upp på autobahn igen för att snabbt komma fram till nästa stad vi kikat ut på kartan, nämligen Füssen som ligger precis vid gränsen till Österrike och precis vid foten av alperna. När vi närmade oss staden sa vi båda "jisses vilka mörka moln", men det var den skogsbeklädda (och dimmiga) foten av Alperna vi såg, inga mörka moln :)

Det började mörkna när vi kom fram så vi fick lite bråttom att leta efter hotell. Precis utanför deras turistinformation fanns en jättebra sak som vi blev imponerade över. Den visade en karta över staden med små lampor. Vid sidan av fanns en lista med alla hotell i staden och tryckte man på en knapp vid hotells namn så blinkade det vart på kartan den låg. Den visade dessutom om det fanns rum lediga. Himla smidigt, vi hittade till slut ett hotell med ett ledigt dubbelrum en liten bit från centrum, Gasthof Bräustuberl.

Efter att vi burit upp alla väskor (återigen på tredje våningen) och vilat oss lite gick vi ut i staden för att äta middag. Vi hittade en italiensk restaurang där vi åt varsin god pizza. Sen var det inte så mycket mer att göra i den här staden, eftersom det både var mörkt och regnigt ute, så när vi ätit klart gick vi hem till hotellet och glodde lite på tv, drack champagne (som vi tog med oss från hotellet vi spenderade bröllopsnatten på) och åt supergod blåbärstryffel som vi fick av söta Jea som gjorde min brudbukett.