:: Bröllopsresa dag 5 ::

Lördagen den 27 september - Vi vaknade upp i våra sköna sängar och tog en liten sovmorgon innan vi gick ner till hotellrestaurangen och åt frukost. Efter att vi packat in våra prylar i bilen igen, tog vi oss en liten promenad och fotade omgivningen runt hotellet innan vi körde iväg.

Staden Fortezza ligger mitt i en dal omgiven av stora berg.

Alla vägar bär till Rom.

Nu var det dags för en av höjdpunkterna på resan, nämligen Venedig. Vi hade bestämt oss för att köra till halvön som ligger öster om Venedig och boka två hotellnätter där, för att sedan ta båten in till Venedig. Det är dyrt att bo i Venedig, så det kändes mer vettigt. Vi ställde in "James" på att köra via mindre vägar och det blev en rutt över och igenom bergen i nordöstra Italien. Det var en helt fantastisk natur vi körde igenom, med höga snötäckta alpberg. En otroligt vacker och mäktig upplevelse, vi är så glada att vi tog den vägen även om den var lite slingrigare med illamåendevarning. Vi körde även förbi sjöar med ett vackert kristallklart (och iskallt) vatten som vi förmodade bestod av smältis från bergen.

Vykortsvackert!

Det är svårt att fånga den mäktiga naturen på bild, det var så vackert här!

Vi stannade till i en stad mitt ibland bergen som hette Valle di Cadore och åt lunch. Det blev nog resans dyraste lunch, men god var den! Sebastian åt en lyxig pizza och jag en otroligt god risotto med grillade grönsaker bredvid.

Mätta och nöjda körde vi vidare, och kom så småningom ner till låglandet där vi körde igenom en massa olika städer som låg kloss efter varandra med rödljus lite här och var, så det tog ett bra tag trots att sträckan fram till vår destination inte var så lång. Men så småningom kom vi ner till halvön som ligger sydöst om Venedig.

Efter att ha kört runt lite och frågat efter priser hittade vi ett hotell inte så långt ifrån hamnen Punta Sabbioni där båtarna till Venedig avgår ifrån. Valldor Center hette hotellet, ett stort semestercenter med en huvudbyggnad, camping, bungalows och en mysig trädgård med pooler och egen strandremsa. Kan tänka mig att det är väldigt mysigt om sommaren när det är varmare. Vi bokade två nätter, eftersom vi planerade att ägna en hel dag i Venedig dagen efter och ville slippa tänka på att behöva köra iväg samma dag och hitta hotell någon annanstans.

Lycka gånger två hittade vi på hotellrummet. Först att CNN gick att få in på tv:n, yay! Dubbat på tyska och italienska är väl kul i typ fem minuter. Det enda sevärda vi hittade i Tyskland var Mr Bean (inte direkt dubbningsläge). Det andra var att det fanns uttag att ladda datorn med, så jag kunde fortsätta mitt dagboksskrivande ;)

Lite senare gick vi en promenad ner genom semestercentret och ner till stranden. Det var en stor bred sandstrand som gick så långt ögat kunde nå åt båda håll. När vi kom ner till stranden såg vi två kryssningsfartyg gå ut från Venedig. Utmed vattenbrynet låg det massor av fina snäckor och Sebastian fick den briljanta idén att vi skulle gå tillbaka dagen efter och plocka med oss ett gäng med snäckor och lägga i två fina ljuslyktor vi fick av mina föräldrar i bröllopspresent. Ett fint minne från både bröllop och bröllopsresa.

På väg ner mot stranden.

Blåsigt =)

Det blåste jättemycket, och sanden yrde omkring runt om oss när vi gick på stranden, så vi blev inte kvar så länge och dessutom började det mörkna. När vi kom tillbaka till hotellet tog vi bilen till centrumet som en bit från hotellet. Vi tog ut lite mer pengar, köpte dricka och lite snacks i ett snabbköp och åt sedan en lättare middag på en trattoria. Imorgon väntar en spännande dag!

Till sist en liten blomma till Tettiz ;) som vi fotade på vägen tillbaka mot hotellet.