:: Oseriöst Scrapbooking m.m. ::

Under förra året kunde man läsa i tidningen Scrapbooking m.m. (vars hemsida är bedrövligt eftersatt...) att de skulle släppa två böcker under hösten, "Skissboken" och "Scrapbooking för nybörjare". Detta presenterades i juli/augusti-numret. I sep/okt- och nov/dec-numret fanns det erbjudande om att köpa böckerna, antingen den ena eller båda i ett paketpris.

Jag tyckte Skissboken verkade jätteintressant (har flera kompisar som varit med och bidragit med skisser och layouter), så jag la beställning enligt instruktion i tidningen. Jag betalde in 368 kr (varav 19 kr var porto) och mailade samtidigt min beställning till tidningen. Då hette det att Skissboken skulle komma i slutet av november och Scrapbooking för nybörjare i december.

I början av december fick jag ett mail, som var ett svar på min beställning ovan, där de tackade för min beställning och ursäktade sig över att böckerna var försenade:

Tack för att du har beställt bok (böcker) från tidningen! Tyvärr får jag meddela att böckerna är försenade. Det sista slutställandet av dem har tagit mer tid än beräknat, och det har varit några saker som gjort att det sista arbetet inte hunnit göras på utsatt tid. Skissboken trycks i slutet av januari och nybörjarboken i februari. Vi beklagar naturligtvis detta och ber mycket om ursäkt för att du får vänta denna extra tid! Särskilt som vi vet att flera har tänkt på dem i samband med den stundande julen. Vi gör allt för böckerna ska bli riktigt, riktigt bra, och hoppas de ska bli till mycket stort nöje när de väl kommer. Återigen, stort tack för att du har beställt från oss.

Ja, sånt kan ju hända och det var jättebra att man fick besked om detta! Men nu sitter jag här, ett halvt år senare och det är juni månad...och ingen bok har jag fått. Jag har inte heller fått något besked om ytterligare försening och tidningen Scrapbooking m.m. har mina och alla andras pengar för en bok (eller böcker) som jag misstänker aldrig kommer levereras.

I forum där detta diskuterats (det är MÅNGA som beställt böckerna) så har folk mailat tidningen och undrat vad som händer, och då fått svar om ytterligare förseningar och erbjudande om att få pengarna tillbaka.

Så, information, information, information är nyckeln till allt kära Scrapbooking m.m. Maila ytterligare till alla som beställt er bok, skriv på er hemsida om försening och beräknad leverans (eller om det inte blir något) och framför allt skriv i tidningen! Folk ligger ute med massor av pengar och ni förblir tysta. Det är otroligt oseriöst!

Kommentarer
Postat av: Silwerstar

Nu har jag som tur är inte beställt dessa böcker, men fy bubblan så dålig stil det är att varken informera eller leverera!! :-< Jag tröttnade på själva tidningen rätt snabbt, jag tycker den är så dåligt gjord.. Snygga layouter i tidningen, absolut! Men själva tidningen känns oseriös och kan ju knappast klandras för att vara välarbetad ;) Jag insuper hellre inspiration på nätet än betalar för tidningen faktiskt..

2009-06-12 @ 18:35:44
URL: http://silwerstar.wordpress.com
Postat av: Fialia

För att inte tala om alla de som skickat in layouter som inte fått tillbaka med dem! Jag har varit av med mina layouter i åtta månader nu, och jag har inte fått betalt för dem heller.



Bra inlägg vännen!!

2009-06-13 @ 00:01:19
URL: http://scrappa.blogg.se/
Postat av: Myamia

Men detta låter ju helt otroligt!!! Ska tidningen fortsätta tro? Har det inte varit ett bortfall på designers oxå???

hoppas att det löser sig så att du får tillbaka dina pengar.

mya

2009-06-13 @ 01:06:59
URL: http://myamias.blogspot.com
Postat av: Pernilla / pia74

Jag är så glad att jag inte beställde böckerna! För övrigt kan jag bara instämma i vad Silwerstar skrivit!

2009-06-13 @ 10:12:33
Postat av: Zarah

Jisses...!! En del av detta hade jag hört förrut, men annat var helt nytt. (Jag är inte direkt en storköpare av den tidningen.) Det låter ju inte bra alls, det där! :(

2009-06-13 @ 11:59:39
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: K8an

Blir såå irriterad varje gång jag hör om det här! Tur nog för mig har jag inte brytt mig om att någon gång försöka skicka in eller beställa böckerna!! Hoppas absolut det löser sig på bästa sätt för alla som blivit "lurade" eller vad man ska säg!



Bra att du skriver om det för så här får det INTE gå till!

2009-06-13 @ 16:23:12
URL: http://imingarderob.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag har inte beställt eller betalat några böcker.

Däremot har jag tagit kontakt med dem 2 ggr i ett annat ärende, utan att få svar. Är det någon annan som vunnit något på en utlottning i tidningen och inte fått sitt pris eller nån info?!



Känns inte så seriöst...

2009-06-13 @ 17:24:06
Postat av: Christina

Så här är min berättelse:

I nov/dec nr. 2008 erbjöds man att köpa ett papperskit för 225:-. Om man var snabb med bestälning och betalning deltog man i en tävling om att få pengarna tillbaka. Detta gjorde jag.

Kittet skulle komma inom tre veckor vilket det inte gjorde. Jag hade

mailkontakt med Eva Engvall som svarade och förklarade. Så småningom kom mitt material som hade en poststämpel 28/12-08.

I jan/febr fanns jag med som en av vinnarna tillsammans med Linda

Myrberg och Anitha Sjökvist. Kul tyckte jag förstås och såg det som plåster på såren med den sena leveransen.Den 5 mars kom jag ihåg detta med vinsten och efterlyste mina pengar med ett mail till Eva - inget svar. Dröjde ytterligare några månader - inga pengar. skrev igen den 2 juni och nu har jag hunnit bli riktigt arg eftersom svar uteblir. Jag har hittat Linda Myrberg via Eniro. Vid samtal med henne framkom det att hon inte fått några pengar heller. Anitha har jag inte lyckats

hitta eftersom de var för många för att ringa till.

Koll med kronofogen visar inte tecken med betalningssvårigheter för Engvalls Publishing och eftersom det är en enskild firma inte för Eva

heller. Jag har varit i kontakt med kommunens rådgivare som säger att

jag skall driva saken vidare på det sätt jag beskrev för henne. Jag skall skriva till Eva på vanligt papper och skicka som rek med

mottagarbevis och samtidigt skicka ett brev till Kjell Pettersson som

finns med i redaktionen.

Efter det jag läst bland inläggen finns det många som blivit bedragna. För visst är det bedrägeri när man betalar för en vara som inte kommer. Visst är det stöld när man inte får tillbaka sina alster.

Alla vi borde göra gemensam sak mot Engvalls Publishing

Christina

2009-06-15 @ 07:31:27
URL: http://cke.se/scrap/blogg.htm
Postat av: Marie

Jag tror att den där tidningen tyvärr är ett sjunkande skepp. Begär pengarna tillbaka, det skulle jag göra om jag vore du!

2009-06-17 @ 11:34:33
URL: http://www.sockergrynet.se
Postat av: Linda

Jag hoppas innerligt att alla som inte fått betalt begär sina pengar tillbaka snabbt snabbt för den här tidningen blir mindre populär och blir allt mindre omtyckt för varje dag som går verkar det som. Jag hör från alla håll och kanter om hur ledsna och bedragna folk känner sig. Jag fick tidningen som prenumeration för ett år sedan och skulle i dagsläget inte köpa den själv. Den är full av felstavningar och andra tråkigheter och det känns inte kul. Jag vill ha en seriös tidning. Det blir inget förnyande av den här tidningen inte. Hoppas de skärper sig innan hela scrapvärlden vänder sig mot dem.

2009-06-18 @ 15:49:56
URL: http://joona.se
Postat av: Elenore

Usch va' tråkigt! Hoppas du och alla andra får era pengar tillbaka för några böcker ser det ju inte ut att bli.

2009-06-18 @ 17:07:07
URL: http://hubbis.blogg.se/
Postat av: Evelina

Liksom "alla andra" har inte heller jag fått ersättning för de alster som publicerats i tidningen. Väldigt trist att de inte förmår hålla högre standard än så här!

2009-07-11 @ 18:17:19
URL: http://wih.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hittade ditt inlägg när jag googlade efter just den tidningens webbsida (som jag håller med inte direkt är den bästa). Hmm.. måste missat det, jag som annars följer din blogg flitigt :-)



I alla fall.. jag har också beställt skissboken och fick samma "erbjudande" om att ge dem mitt kontonr så kunde de betala tillbaka pengarna jag lagt ut. Vet inte riktigt om jag vågar göra det. Hur gick det för dig? Har du fått tillbaka pengarna?

2009-07-14 @ 22:29:19
Postat av: Anette Hermin

Hej! jag är också lurad! Ingen Skissbok och inte heller några pengar. Jag har mailat hur många gånger som helst, men får inget svar. Ingen svarar i telefon heller. Någon som vet något nytt? Nu är det ju faktiskt 2010!

2010-05-20 @ 14:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0