:: New York, dag 6-8 ::

Det har dröjt ett tag, men nu kommer äntligen sista laddningen med NY-bilder, och det är en stor laddning ;)

På onsdagen började jag med att ta tunnelbanan ner till södra delen av Manhattan för att promenera och uppleva finanskvarteren med Ground Zero, World Finance Center, Wall Street, NY Stock Exchange plus mycket mer.

Jag började dock med att plöja igenom Century 21, ett megastort varuhus med bara designerkläder till en spottsdyver (jämfört med vad dessa plagg kostar egentligen typ). Jag kom därifrån med två toppar i alla fall och inte så jättemycket fattigare =)

Sedan bara det av mot en utkiksplats över Ground Zero. Ofattbart att det för några år sedan stod två otroliga skyskrapor här, som bara försvann. Jag minns den dagen som igår...


Palmträdgården i World Finance Center.


Utsidan av World Finance Center. Här fick jag faktiskt uppleva lite blå himmel i New York, yay! Inne i glaskupolen står palmerna på bilden ovan.


Blicken uppåt!


Världkänt kvarter.


New York Stock Exchange.


Wall Street-tjuren.


Efter min lilla promenad i Finansdistrikten promenerade jag ner genom Battery Park (i riktning rakt ner från tjurens rumpa) till terminalen för Staten Island-färjan. Färjan är gratis och går under sin färd till Staten Island förbi Liberty Island där den ståtliga frihetsgudinnan står. Tyvärr blev vädret uschligt så bilderna blev därefter, men kul att ha sett Manhattan Skyline från vattnet och fått möjlighet att spana in gudinnan.





Väl tillbaka igen stapplade jag vidare och hamnade i South Street Southport.


Jag började gå ut mot Brooklyn Bridge också, men var så trött i fötterna vid det här laget att jag vände om efter fem minuter. Istället gick jag förbi City Hall där borgmästaren huserar (och där Spin City utspelar sig) och tog sedan tunnelbanan upp till Union Square där jag kollade in Flatiron  Building.



Flatiron Building.


Empire State Building i skymningen.


Nu var jag rejält trött i fötterna och dessutom hungrig som en varg, så jag tog tunnelbanan upp till Time Square där jag gjorde ett "måste"; äta på McDonalds mitt på Time Square och spana in alla neonskyltar.







Sista dagen i New York blev på torsdagen och jag började med att fika på Max Brenner. En cool restaurang där allt går i chokladens tecken. Allt i menyn innehåll något med choklad, även maträtter. Jag nöjde mig dock med att beställa fika.



Mums!


Sedan gick jag vidare in i Soho och så småningom hamnade jag i Chinatown.



Lite "Vänner"-känsla.










I Chinatown blev vädergudarna förbannade och startade värsta ösregnet och åskovädret, så jag tog tunnelbanan upp till Rockefeller Center och åkte upp till "Top of the Rock", dvs längst upp i högsta byggnaden och spanade in New York från ovan.













Nere på marknivå igen. Här är guldstatyn vid Rockefeller Center.




Duvor, duvor, duvor överallt. Det märks att man är nära Central Park.


Jag hann en sväng in i Central Park. Jag hade egentligen velat spendera massor mer tid här, men jag gjorde misstaget att spara det till sista dagen och dessutom sist på den dagen så jag var enormt trött i benen och fötterna. Vädret gjorde sitt till också, det hade varit mysigare om det varit fint väder. Men detta är ju inte sista gången jag är i New York inte ;)





Fredagen var sista dagen på min härliga resa. Den spenderade jag med Linda i Milford. Vi besökte bland annat ett Mall där jag köpte mitt andra par Converse. Vi åt sen lunch på ett coolt ställe, ett Hibachi där en japansk kock står och tillagar maten på ett stekbord vid matgästerna. Riktigt gott var det!

På fredagkväll tog jag flyget från JFK till London, där jag landade lördag morgon och sedan flyget vidare till Kastrup och till slut tåg hem till Sebastians famn. Efter en fantastisk resa så var det riktigt skönt att komma hem :)

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Bilderna är helt ljuvliga! Vilka tavlor man kan göra med fotona. :)

2009-06-11 @ 22:51:19
Postat av: K8an

Underbara bilder! Nu kan jag säga att jag blev rejält sugen på NY!!

2009-06-12 @ 09:32:26
URL: http://imingarderob.blogg.se/
Postat av: Terése

Underbara bilder. Jag längtar verkligen tillbaka när jag ser dem, på tisdag är det ett år sen mannen och jag åkte dit på vår bröllopsresa.

Synd att vädret inte var på din sida, men bilderna är verkligen bra i alla fall!

2009-06-12 @ 09:54:51
URL: http://terese75.blogspot.com
Postat av: Ellinor

åh så härliga bilder! Det där fikat ser ju inte att gå av för hackor...

2009-06-12 @ 18:00:29
URL: http://myransmemoarer.blogspot.com
Postat av: Helene

Vilka UNDERBARA bilder, vännen!! Är såååå avis på att du varit där och upplevt allt detta! Nån gång så ska jag oxå göra det ;-)

Kram

2009-06-12 @ 22:11:06
URL: http://webmosterhelene.blogspot.com
Postat av: Elenore

Åh ännu mer underbara NY-bilder!! Tufft av dig att åka runt själv så där, tror inte jag vågat det faktiskt.



Passar på att önska dig en trevlig midsommar!!

2009-06-18 @ 17:08:47
URL: http://hubbis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0