:: Chicken nuggets ::

Vi lagade Sesampanerade chicken nuggets från Linas matkasse ikväll. Det var himla gott, så gott att jag vill dela med mig av receptet :)

Sesampanerade chicken nuggets med currysås (3-4 personer)
500 g kyckling
2 ägg
1,25 dl ströbröd
¾ dl sesamfrön
salt
malen vitpeppar
rapsolja

Sätt ugnen på 200 grader. Häll 4-5 msk olja i en långpanna. Skär kycklingfilérna i bitar (Lina säger 3x3 cm, jag säger något mindre, blir mer krispiga då). Ta fram två djupa tallrikar. Vispa upp äggen i en den ena. I den andra blandas ströbröd, sesamfrön, 1 tsk salt och 1½ krm malen vitpeppar. Doppa kycklingbitarna i uppvispat ägg, vänd i sesamfrö/ströbrödsblandningen och lägg ner i långpannan. Tillaga i mitten av ugnen cirka 15 minuter. Ta ut dem efter halva tiden och vänd bitarna försiktigt med kökspincett.

Currysås (har ändrad den lite från Linas recept):
Fräs 2 msk smör och 2 tsk curry i en kastrull. Rör ner 3 msk vetemjöl och vispa ner ca 4 dl vatten lite i taget. Tillsätt 1 tärning kycklingbuljong (eller ha i lite kycklingfond), låt småkoka 3-4 minuter. Rör ihop en äggula med ½ dl grädde och rör ner i såsen. Smaka ev. av med salt och peppar.

Enligt Linas recept skall man servera med ris och morotsstavar. Vi gjorde klyftpotatis istället och rev morötterna.

Kommentarer
Postat av: K8an

Jag säger bara MUMS och TACK!!

2009-12-16 @ 23:42:19
URL: http://imingarderob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0