:: Läsa böcker ::

Något som jag alltid älskat att göra, det är att läsa böcker. Min mamma kallade mig för bokoman när jag var liten, jag kunde läsa fyra-fem böcker samtidigt utan att ha problem att hålla isär historierna :) Jag var medlem i flera bokklubbar och lånade också böcker på biblioteket.

Då liksom nu, njuter jag av att fastna i en bok och att leva mig in i historien. Jag älskar alla faser i bokläsandet, de första tragglande sidorna när man inte riktigt kommit in i historien, viljan att skynda mig igenom boken för att få veta vad som skall hända och till sist känslan på slutet då jag bara vill att boken skall fortsätta i all oändlighet. Ibland är det nästan en sorg att boken tar slut. Det är väldigt sällan jag ger upp en bok, även om jag inte tycker om den. Det har hänt ett fåtal gånger att jag lagt ifrån mig en bok för att den varit för svår eller tråkig.

I mitt huvud målar jag alltid upp en bild av hur jag tror och upplever att saker och ting ser ut i boken. Hur människor och landskap ser ut, hur gatorna går, hur det ser ut inomhus osv. Det är befriande att kunna fly in i bokens värld tycker jag, och är jag mitt inne i läsandet så är jag väldigt okoncentrerad på allt annat runt omkring och kan bli otroligt irriterad av att bli störd.

Tyvärr tappade jag läslusten under de år jag studerade på universitet, det tror jag många råkar ut för. Man läser så mycket annat dag som kväll, att man helt enkelt inte pallar att läsa ytterligare böcker. Så var det för mig i alla fall. Det har tagit ett tag att hitta tillbaka till läsandet, och fortfarande är jag inte framme vid hur det var i tonåren. Men jag har i alla fall en hel hög med böcker här hemma (från några år som medlem i Pocketklubben) att se fram emot.

Just nu läser jag en bok som heter Flyga drake av Khaled Hosseini som jag fick i Pocketklubben för länge sedan, men som blivit liggande. Jag är ännu början av boken och den första fasen av bokläsandet (de tragglande sidorna), men jag har hört så gott om denna boken så jag tror jag kommer få en fin läsupplevelse. Nästa bok på listan blir nästa bok skriven av samme författare, Tusen strålande solar. Den följde med som CD-bok i tidningen Femina, så det blir att ladda in den i mobilen och ta kvällspromenader för att lyssna på den.

Två andra böcker jag har på lut, som kräver mycket tid och som jag ser fram emot att läsa är Blonde av Joyce Carol Oates och The Historian av Elizabeth Kostova. De är två rejäla tegelstenar och många timmars härlig läsning :)

Två passioner i mitt liv, läsandet och scrappandet. Jag är glad att jag har dem båda!

Kommentarer
Postat av: Karin B

Flyga drake är jättebra. Lika bra är the historian! Trevlig läsning!

2008-07-08 @ 06:14:20
URL: http://blogg.brandin.info
Postat av: Mia

Vad bra att jag kikade in här och fick lite lästips! Jag behöver några böcker då vi snart åker både till G-borg och Kroatien!



Kram!

2008-07-08 @ 06:27:27
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: CamillaE / Smörblomman

Oh, jag älskar också att läsa böcker!! Fast de senaste åren har det blivit mycket kriminalromaner...

2008-07-08 @ 07:19:09
URL: http://camillaslillasida.blogspot.com
Postat av: Cilla

Härligt att läsa!!! Tyvärr prioriterar jag inte det just nu. Det har blivit mycket tid framför datorn på sistone....

Ha en skön dag!

Kram

2008-07-08 @ 11:47:55
URL: http://cilla-cilla.blogspot.com
Postat av: Aase/ängel60

Vad härligt med någon mer än mig själv......

Läsa & scrappa, jag lever nog för det tror jag :) också min sambo förståss :) och allt annat

Men läsa är så härligt avkopllande liksom scrappa.

Eller hur? Kramkram AA

2008-07-08 @ 22:24:54
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Evelina

Oj, tur att jag inte skickade "Flyga drake" till dig då i bokkedjan. Gillade den jättemycket, trevlig läsning! (och ja, jag ska skicka bok till dig snart...)

2008-07-09 @ 07:18:36
URL: http://wih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0