:: Sjuk katt igen! ::

För er som följt med mig ett tag på nätet vet att vår yngsta katt Pix var sjuk i två omgångar för ett år sedan, då han fick urinsten. Små små urinkristaller fastnar i urinröret och det blir stopp. Riktigt jobbigt, både för Pix som hade väldigt ont och för oss som led så med honom.

Igår kväll när jag skulle gå och lägga mig, gick jag in på toaletten och såg att gummimattan som ligger utanför deras kattoalett var alldeles blodig :( Förstod på en gång att det var Pix eftersom han sprungit in och ut på toaletten under kvällen. Jag ringde jouren på Djursjukhuset, det var en jättegullig djurskötare jag fick prata med. Hon sa att med tanke på att Pix faktiskt kissar (om än blodblandat), ätit och druckit bra så är det med 95% säkerhet "bara" urinvägsinfektion. Vi behövde inte komma in akut, utan fick en tid idag på morgonen. Det hela komplicerades lite av att vi ännu inte fått tillbaka vår bil som är på reparation, men jag fick låna en kollegas bil idag och åkte till Djursjukhuset.

Jag fick träffa en dansk veterinär som genast gjorde sig kompis med Pix (som inte alls gillar detta släkte egentligen, han träffar dem ju bara när han har ont), hon hade riktigt god hand om honom. Hon klämde och kände, tittade där bak och lyssnade på hjärtat, och konstaterade att det var urinvägsinfektion som vi redan misstänkte. Det verkar dock inte vara bakteriellt, så det blev ingen antibiotika utan vi fick med oss ett recept på smärtstillande och antiinflammatoriskt med oss hem och en burk med kosttillskott i pulverform som skall ges varje dag och som förebygger fortsatta problem.

Vad har då orsakat detta? Jo, en gång urinproblemskatt alltid urinproblemskatt. Sedan urinstenen för ett år sedan äter båda katterna dietfoder för katter med urinproblem. Maten tog slut för ett litet tag sedan, och vi hade ju inte räknat med att vara utan bil så länge, så förra söndagen köpte vi en påse med "vanlig" kattmat i affären i väntan på att vi kunde fixa dietfodret igen. Fem dagar med detta foder orsakade detta för Pix :( Han är verkligen känslig och vi har lärt oss en läxa!

Tack och lov är han ändå vid ganska gott mod, han leker och jagar bollar som vanlig :)

Kommentarer
Postat av: Millan

Stackars Pix :( Det är inte alltid ett lätt liv att vara katt.

2008-02-18 @ 20:27:41
URL: http://www.millan.dk
Postat av: Zarah

Nejmen lilla gubben :(

2008-02-18 @ 20:32:27
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: Ingelöf (Ninne)

Stackars kisse.. :(
Jag hoppas han kryar på sig snabbt!
Franz har haft urinsten en gång och jag är så rädd att det ska hända igen..

2008-02-18 @ 21:10:15
URL: http://ingelof.blogspot.com
Postat av: Chris

Stackars lilla kisen! Hoppas han snart mår bättre!

2008-02-19 @ 20:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0