:: En dag i Köpenhamn ::

Igår var jag och Sebastian i Köpenhamn med min kollega Camilla och hennes man Thomas. Vi var först en sväng på Fields och kollade i affärer (främst skoaffärer ;). Mer om det i ett senare inlägg!

Vi for sedan vidare in i Köpenhamn, där vi åkte med en kanalbåt på en guidad sightseeingtur runt Köpenhamns hamn och kanaler. Vi fick se och höra om kända och mindra kända byggnader, konstverk och andra sevärdheter värda att känna till. På båten åt vi medhavd lunch i form av baguetter och till det köpte vi varsin stor stark. Mumsigt värre!


Vi startade och slutade i vackra Nyhavn. Killen som står längst fram var vår gudie, han drog allt på först danska, sen engelska och sist tyska i en jäkla fart. Han skulle nog kunna rabbla alltihop om man väckte honom mitt i natten. Fast vid ett tillfälle råkade han dra det han skulle säga på engelska två gånger och kom på sig själv mitt i alltihop "I already said that in english huh?" *fniss*


Thomas och Camilla, min goa kollega!


Sebastian och jag (som bonus en liten filur bakom som rynkar på näsan ;)


Första gången jag ser "Lille Havefruen", och då blev det baksidan av tösabiten. Kul att se alla turisterna också =)


Detta huset skulle jag vilja bo i, så sött inklämt mellan två "vanliga" hus.


Någon har skojat till det med ett lejon på en av Köpenhamns många kanalbroar.

Hela turen bjöd på strålande solsken, moln, blåst  och små regndroppar om vartannat. Det var i alla fall en jättemysig tur, särskilt när man kom in kanalerna och åkte förbi vackra båtar, uteserveringar och under broar. När vi kände oss nöjda med Köpenhamn åkte vi vidare mot nöjesfältet Bakken som ligger norr om Köpenhamn.

Bakken som är världens äldsta nöjesfält, är ett jättemysigt nöjesfält som är annorlunda från Liseberg som jag i princip vuxit upp med. Lite svårt att förklara på vilket sätt, men det var en helt annan atmosfär. Mer avslappnat och mysigare. Det finns många många fler restauranger och matställen, lite trängre och allt verkar gå i ett mycket högre tempo på Liseberg. I en attraktion Ulven, så hann man knappt sätta sig innan man for iväg, killarna som skötte maskinen dansade och lattjade under tiden de jobbade. Det kändes inte mindre säkert, bara mer gemytligt :)

Camilla och Thomas hade tagit med sig en picknick som vi åt i parken utanför nöjesfältet. God sallad med fläskfilé och nypotatis och till det hallondricka, muffins och kaffe. Det enda tråkiga var att det kryllade av getingar överallt, så fort man tog av locket på salladen kom de eller hällde upp något att dricka så kom de. Vi klarade oss utan getingstick i alla fall.


Vi står i kön för att köpa åkband, 199 danska kronor (ca 250 SEK). Det är dessutom gratis inträde till Bakken, så mycket mer prisvärt än Liseberg.


Vandrutschebanen, Bakkens motsvarighet till FlumeRide, och japp man blir blöt här också..men jag blev inte riktigt lika blöt som på Liseberg.


Lite blöt blev jag, främst på fötterna :)


Rutschebanen är en berg- och dalbana i trä som är från 1932 och en av världens äldsta.  Detta var något helt annorlunda än vad jag har åkt tidigare. Längst bak i vagnen sitter det en förare som bromsar och kontrollerar hastigheten. Skrangliga vagnar och en bana utan magneträlsar eller komplicerade säkerhetssystem,  en berg-och dalbana a la the old style.

När vi stod i kön första gången, och väntade på vår tur så började plötsligt personalen se oroliga ut och någon ropade "Hvor er han?". Vi blev ju skitskraja och trodde att någon fallit ur. Några killar ur personalen sprang iväg uppför en backe och någon klättrade uppåt, det blev värsta dramatiken. Det visade sig inte var såå allvarligt. En förare hade bromsat lite för hårt i en nedförsbacka vilket resulterade i att han inte kom över nästa backkrön och blev ståendes. Antagligen något som händer typ varje dag, men för oss blev det en annorlunda upplevelse innan vi ens hann att åka. Banan stängde i 40 minuter, men sen fick vi oss ett åk. Snacka om annorlunda! Vi hann tyvärr bara åka den en gång, eftersom den lite senare när vi var sugna att åka igen var stängd för kvällen.


Jag och Camilla testar en dansmaskin. Första omgången fattade vi noll och bara hoppade där som fån *skrattar* Andra gången fattade vi poängen och dansade till oss många fina poäng. Här har Sebastian fångat oss "in action".


Så här snygg såg man ut inne på 5D-bion.
 
Vi hade en fantastisk dag, och kom hem vid halv tolv lagom trötta i fötterna och huvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0