:: Strömstad ::

Vår första semestervecka spenderade vi i min hemstad Strömstad, tillsammans med Fia och hennes familj. Vi hade en helt underbar vecka fylld med upplevelser. Här kommer några av alla de bilder vi tog.

Vi körde upp på söndagen och stannade till i Halmstad och fikade, där mötte vi också upp familjen Breiler.




På kvällen när vi kommit fram bjöd mina föräldrar på grillmiddag. Vincent och Ella hittade varsin lekkamrat, mamma och pappas hundar Ronja och Saga.


På måndagen åkte vi på utflykt till Norge och besökte Fredrikstens fästning som ligger i Halden som ligger vid gränsen till Sverige. Det var här Karl XII blev skjuten och dog. "Sytten atten datt-en", en norsk kom-ihåg-ramsa för att han dog 1718.


Efter vår upptäcktsfärd tog vi en fika på caféet nedanför fästningen. Solen tittade fram och medan jag, Fia och Sebastian värmde oss, flög Andy drake med barnen. Det blåste rejält den här dagen, så det passade perfekt.




På tisdagen bestämde vi oss för att åka ut till öarna Tjärnö och Saltö för att fiska krabbor. När jag var liten ägnade vi oss åt krabbfiske hela somrarna. Strandkrabban är en liten krabat som blir upp till 10 cm och som håller till bland stenar vid strandkanten. Vi fiskar upp dem med en klädklypa med snöre som vi fäster en bit mussla på, som krabborna älskar att kalasa på. De kryper fram till musslan, biter sig fast och då är det bara att lyfta upp den och stoppa ner i hinken med vatten.

Vi åkte först till ett krabbsäkert ställe. Jag gav mig ut för att leta musslor, det blev årets första dopp! Det blåste ännu mer idag tyvärr, så det gick inte att se något alls under ytan. Vi bestämde oss för att åka till ett annat ställe istället.

Foto: Fia

Vackra Tjärnö, här har jag spenderat måååånga somrar.

Foto: Fia

Vi åkte till Svallhagen istället, också en välbesökt strand i min barndom. Vi hittade faktiskt några musslor utmed strandkanten, tjohoo! Men innan vi satte igång med krabbfiske, fikade vi vår medhavda matsäck. Ella och Vincent fick på sig skyddsutrustning mot blåsten, i form av regnställ.

Foto: Fia

Andy och Fia i full gång, krabbfiske verkade vara deras grej. De drog upp krabba efter krabba.


Här är en av alla strandkrabborna de drog upp. När vi var klara med fiskeriet hällde vi ut alla krabborna vid vattenkanten igen så de kunde krypa tillbaka in under stenarna. De krabborna man äter heter Krabbtaska och blir mycket större än de här och lever djupare och längre ut i havet.

Foto: Fia

Vi åkte därefter till Tjärnö Marinbiologiska och besökte akvariet där man kan titta på fiskar, skaldjur och andra djur och växter som finns i havet utanför Strömstad.


Säg hej till Herman, en 10-årig hummer gjort sig en karriär som modell.




På vägen hem stannade vi till på Daftö Camping och lekte loss i leklandet.


På onsdagen vaknade vi upp till strååååålande väder med blå himmel och värmande sol. Vi skyndade oss att packa ihop picknick och badkläder och tuffade ut med mamma och pappas båt till en ö som heter Styrsö. Tyvärr mulnade det på runt lunch och började regna så vi fick packa ihop och åka hem igen, men vi hann med både bad och krabbfiske.

Foto: Fia

Liiite kyligt var det i båten ut, men att åka mamma och pappas båt måste man bara göra när man är i Strömstad ;)


Krabbfiske igen :)


På onsdagskvällen gick vi ut på en restaurang i Strömstad som min syster rekommenderade. Jag och Fia åt varmlökt lax med hjortonsås, det var sååååå gott! Vincent var coolast av oss alla och beställe in en krabba, det är rätta takter!


Heeelt purfärska räkor som kommit med trålare medan vi satt på restaurangen. Jag och Andy luftar oss lite efter maten och har fasligt roligt över något som jag inte minns nu :)

Foto: Fia

På torsdag bestämde vi oss, trots trist regnväder för att åka en tur till Kosteröarna som ligger en timmes båtfärd ut från Strömstad. Min ena Au-pair-mamma från min tid i Luxemburg har ett sommarhus på Koster så jag passade även på att hälsa på henne, det var evigheter sedan vi sågs, det var ett kärt återseende.

Vi besökte Kosters trädgårdar, en stor ekologisk trädgård med odlingar av alla möjliga slag. Vi åt lunch här och gick runt i trädgården.




Under fredagen gick jag en runda i mina föräldras trädgård och fotade lite. Det är så fint med alla blommorna överallt!


På fredagen åkte Fia och Andy hem, jag och Sebastian stannade kvar till söndagen. Vi spenderade helgen med att besökte några vänner, åka in till "stan" och promenera lite, och umgås med min systerdotter. På söndagen åkte vi till min andra syster som bor i Vänersborg och fikade lite innan vi for vidare hem till Malmö.

Tack Fia och Andy för en helt underbar vecka!!

Kommentarer
Postat av: Jenny

oooooooooooo wonderful semester ni har haft! Vilka superhärliga semesterbilder du och Fia tagit =)

Kramar i massor

2009-07-31 @ 22:10:53
URL: http://www.jennysandberg.se
Postat av: K8an

Massor av underbara foton :) Kul att få läsa om er vecka! Krarmar

2009-07-31 @ 23:35:33
URL: http://imingarderob.blogg.se/
Postat av: Fialia

Tack själv vännen! Det var verkligen en härlig vecka! ♥

2009-08-01 @ 12:19:23
URL: http://scrappa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0