:: Idag för 10 år sedan ::

Idag för 10 år sedan vaknade jag med en nervös känsla i magen. Det var den 30 oktober 1998 och jag skulle ha tenta i Artificiell Intelligens, den första kursen för terminen på den utbildning jag gick. Denna morgon liksom alla andra morgnar vaknar jag till att radion börjar spela strax innan sju, jag lyssnade alltid på Morgonpasset och innan jag gick upp så lyssnade jag på nyheterna som började kl 7. Denna morgon började nyheterna med "brand på diskotek, många döda och ännu fler skadade". Jag var i halvvaket tillstånd och reagerade inte nämnvärt, någonstans i världen händer alltid hemska katastrofer tyvärr...tills ordet Göteborg nämndes av personen som läste upp nyheterna. Jag blev genast klarvaken och alla fjärilarna i magen var borta. Vad var en tenta mot detta...

63 människor dog, över 200 skadades för att fyra killar blev arga för att de inte fick komma in på diskot. De hämnades genom att tända på i en källartrappa upp till lokalen....

Deras hämnd, deras ofattbart grymma och obeskrivliga hämnd för en så banal sak förändrade livet för så många människor. Varför?

Jag blev aldrig personligt drabbad, men det påverkade mig enormt då och påverkar mig fortfarande när jag läser om det. När jag hör människor som överlevde berätta om hur de lever idag, att de för alltid kommer leva med detta. Eller höra människor som förlorade sin dotter/son/syster/bror/kompis berätta hur de försökt leva vidare. Det går inte att förstå.

http://sydsvenskan.se/sverige/article383689/Arren-djupa-tio-ar-senare.html
http://sydsvenskan.se/sverige/article383740/Backaplan-30-oktober-1998-Alla-ville-forsta.html

Ett ljudbildspel om diskoteksbranden med Kerstin Weigl som berättar.
http://wwwc.aftonbladet.se/ljudbildspel/diskotekbranden2/

Kommentarer
Postat av: Viveka på Humlebacken

Usch ja, det var hemskt. VI var på Kreta och jag kommer ihåg att barpersonalen på strandbaren vinkade in oss och sa att det hänt något hemskt i Sverige, så vi satt där i baren och försökte förstå i Grekisk TV.. Fy tusan. Tycker så synd om alla inblandade, även de fyra som tände på. De kunde ju säkert inte föreställa sig...

kram

2008-10-30 @ 09:40:29
URL: http://humlebacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0