:: Vänner på middag ::

Jullovsdagarna lunkar vidare och jag ägnar dagarna åt matlagningen eller bakning :)

I senaste Ica Buffé fanns det ett recept på enkla kolakakor som jag provade mig på. Meningen var att man skulle rulla två långa stänger som skulle bakas och sedan skäras upp i små stavar. Det var dock helt omöjligt att få till dessa stänger, degen bara föll isär.  Jag gjorde dem som småkakor istället som jag tryckte ner med en gaffel.

image189

På kvällen igår bjöd vi över några vänner på middag. Vi bjöd på en trerätters och jag började dagen med att göra iordning efterrätten Pannacotta med hallontäcke. Det är så ljuvligt gott och dessutom superenkelt att göra. Lägg tre gelatinblad i kallt vatten i ca 5 minuter. Koka under tiden upp tre dl vispgrädde, två dl mjölk tillsammans med fyra msk strösocker och 1 tsk vaniljsocker under omrörning. Smaksätt med innehållet i en vaniljstång eller 100 gram vit choklad som får smälta ner i gräddmjölken. När det kokat upp, dra kastrullen från plattan och lägg ner de väl urkramade gelatinbladen och rör om. Låt det svalna och häll sedan upp i sex små glas och ställ i kylskåpet för att stelna. Det tar ca tre-fyra timmar. När det är dags att servera, värm hallon i mikron som sedan mosas med hjälp av en gaffel till en hallonsås och fördela ovanpå Pannacottan.

Till förrätt bjöd vi på det enkla med ack så goda Prosciutto med honungsmelon och valnötter.

image188

Till huvudrätt hittade jag ett recept på Aftonbladet - Kryddrökt fläskfilé med äppel- och ingefärsröra. Detta recept är för fyra personer.

600 g fläskfilé, putsad från senor
Liquid smoke
paprikapulver
nymalen grov svartpeppar
salt
smör och/eller olja till stekning

Pensla fläskfilén med utspädd Liquid smoke (1 del LS 2 delar vatten). Rulla därefter fläskfilén i paprikapulver, svartpeppar och salt.  Stek köttet i panna så det får en stekyta och baka klart i ugn på 100 grader tills innertemperaturen når 65 grader (det tog ca 45 minuter). Ta ut och låt vila invirad i aluminiumfolie så att värmen behålls. Skär sedan upp i lagom stora bitar.

2 st Granny Smith-äpplen, skalade och fintärnade
2 dl turkisk yoghurt
hackad gräslök
1 tsk färskriven ingefära
Salt, peppar

Blanda ingredienserna, smaka av med salt och peppar.

Till detta gjorde vi potatishalvor enligt ett recept från Sebastians pappa. Koka mellanstora skalade potatisar i ca 10 minuter, låt svalna. Halvera potatisarna och lägg dem med snittytan ner på ett bakplåtspapper i en långpanna. Ta en gaffel och räfsa upp överdelen av potatisen. Krydda valfri olja med kryddor efter smak (t.ex salt, svartpeppar, grillkrydda, timjan..) och pensla över potatisen. Sätt in i ugnen i 225 grader och baka tills potatisen har fått en ordentlig krispig yta och fin färg (ca 30 minuter). Vi kokade dessutom färsk grön sparris och serverade till.

Allt smakade mycket gott, och jag vill slå ett slag för att använda termometer när man tillagar kött eller kyckling i ugn. Det blir perfekt varenda gång och är så enkelt. Så investera i en kötttermometer! I grundkokböcker brukar det finnas en lista med de vanligaste temperaturerna för tillagning av kött och kyckling, vi har den klassiska Vår kokbok som enligt mig är ett måste i ett kök =)

Kommentarer
Postat av: Millan

Mmm vad gott allt lät. Jag tänker bara tillbaka till italien där vi flera gånger åt just den förrätten (fast utan nötter på). Mm :)

2007-12-29 @ 19:18:57
URL: http://www.millan.dk
Postat av: linaliten

Vad härligt det såg ut med all mat och kakorna! :)

Jag kan skicka några tomma QK-förpackningar om du vill, jag tycks ha sparat ett gäng! :)Eller var det just att det stod "Linda" som var fint och lockande? ;) *kram*

2007-12-30 @ 12:03:06
URL: http://linaliten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0