:: Berbere ::

Kryddblandningen i receptet till Doro Wot kallas för berbere, vilket är en grundstomme i Etiopisk matlagning. I receptet nedan är den väldigt förenklad, jag googlade och hittade detta sagt av kocken Marcus Samuelsson:

"I Etiopien tar det flera dagar att blanda berbere - chilifrukterna ska torkas i solen i tre dagar, så stötas i mortel, blandas med de andra malda kryddorna och därefter bredas ut i solen för att torka igen - och det blandas ofta i stora kvantiteter med uppemot sju, åtta kilo chili och tre kilo vitlök."


Min kryddblandning tog tre minuter att blanda ihop och det smakade himmelskt gott. Man undrar ju hur det smakar med äkta berbere. Jag har ätit på etiopisk restaurang en gång, det var i Washington DC när jag var där på konferens 2001. Jag minns inte vad jag åt, men till maten fick vi ingera vilket är den andra grundstommen i etiopisk matlagning, ett slags platt surdegsbröd som man äter med istället för bestick.

När jag sökte på berbere så hittade jag detta recept av Leila, det lät också himla gott!

Kefta Berbere med ägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0