:: New York, New York ::

Forsta dagen i New York avklarad. Tyvarr har det varit en regnig och gra dag, men jag har gjort det basta av den anda. Jag har "gjort" Midtown idag goch borjade med Grand Central Terminal dit taget gick som jag akte med. Jag har "spottat" bade Chrysler Building och Empire State Building pa avstand. Nagon dag nar det ar battre vader kommer jag aka upp i Rockerfeller Center och titta pa New York fran ovan och kunna ta lite battre bilder pa bada byggnaderna. Helst skall det ju vara kanonbla himmel, vi far val se om vadergudarna blir pa battre humor.

Vad har jag gjort mer? Jo jag har insupit atmosfaren i New York Public Library, besokt St Patrick's Cathedral, gatt utmed Femte Avenyn och shoppat lite klader och annat. I ett forsok att hitta en fotoaffar hamnade jag helt oplanerat mitt i smeten pa Time Square, sa da kunde jag bocka av det ocksa. Starbucks ar ju ett annat maste, och jag som inte dricker kaffe kopte istallet en god "Apple Chai" som jag smuttade pa medan jag letade vidare efter fotoaffaren.

Fotoaffaren var i sig ett litet aventyr, i taket gick ralsar dar lador for fram och tillbaka, och allt var sjukt organiserat. Nar jag letat mig fram till fotoavdelningen fick jag stalla mig i en ko och vanta pa min "agent". Jag fick beratta for honom vad jag ville kopa och sa knappade han in det pa sin dator. Efter fem minuter kom alla sakerna farandes i en liten lada pa dessa ralsar och dok upp under disken. Han scannade in allt och skickade ivag ladan med alla prylar igen och jag fick ga ner till kassan, betala och vips sa hade nagon packat ner alla mina saker i en pase som jag kunde hamta ut innan jag stod pa gatan igen. En logistikers vata drom... Nu ar jag ett objektiv (50 mm 1.8), en blixt och lite tillbehor till bada rikare.

En valfylld dag har det varit, men det ar myyyycket kvar att upptacka. Men efter 22 600 steg fick det racka for idag, imorgon far jag in igen och skall forsoka utforska omradet kring Central Park.

Det blir inga jatteroliga bilder jag bjuder pa, inte sa latt att fota snyggt i gratt vader.


Den beromda klockan inne i Grand Central Terminal.


St Thomas Cathedral, USA:s storsta katolska kyrka. Haftigt med en sadan spektakular byggnad mitt bland alla skyskrapor.


Time Square, om man tittar noga ovanfor reklamen for Toshiba sa ser man globen (och artalet 2009) som hissas ner vid tolvslaget pa nyarsafton.


Chrysler Building och nedanfor syns en bit av Grand Central Terminal.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Verkar som att du har det riktigt mysigt vännen!

När F fick reda på att du skulle till USA så utbrast han "MEN! Kan inte hon gå på B&H åt mig då?!" :) Jag kontrade med att du nog hade tillräckligt med packning ändå! ;) Och B&H verkar du ha hittat (med tanke på beskrivningen av affären). Skulle tipsa om den när du bad om shoppingtips, men jag kom inte på vad den hette...



kram

2009-05-05 @ 07:28:59
URL: http://www.pyssla.net
Postat av: Diana

Så kul att se vad du hittar på!! Häftigt med alla dessa världskända platser, jag älskar sånt! Det ser ut som du har dåligt väder, hoppas det blir bättre!

2009-05-05 @ 10:04:52
URL: http://sayurii.blogg.se/
Postat av: Cicci/Trollmor

Va roligt det är att läsa om dina "äventyr" i storstaden! Den där fotobutiken skulle jag vilja se! Hoppas att vädergudarna är på bättre humör framöver så du får dina fina bilder!

Kraaam....

2009-05-05 @ 19:24:14
URL: http://trollmorsplats.blogg.se/
Postat av: Karin

Tänk att du är i NY!!!Underbart att se dina foton...känner ju igen alla platserna! Nu vill jag dit igen!!

Kram

2009-05-05 @ 21:19:06
URL: http://kajsaloppan.blogspot.com
Postat av: sullgull

Inte alls avundsjuk! :)

2009-05-06 @ 11:49:54
Postat av: Sara

Åhh vill oxå dit!! Jag är avundsjuk ;D

2009-05-06 @ 11:56:16
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: Mimmi

B&H är klart en upplevelse, som en tomteverkstad ungefär! Vi går in där varje gång vi är i NY oavsett om vi ska ha nåt eller ej, de har det mesta så man kan få se och känna på det.

Om ni inte varit på Century 21 så rekommenderar jag det. Varuhus som Åhlens ungefär vid Ground Zero. Märkesvaror (kläder, underkläder, väskor, kosmetik, handdukar mm) till outletpriser, inte så flashig inredning men billigt.

Vi åt lunch på Red Lobster vid Times Square (middag finns också men lunch är mer lagom portioner och billigare) Fisk, skaldjur mm och deras underbara CheddarBayBisquits och Ceasarsallad som ingår i de flesta måltider.

2009-05-06 @ 17:00:53
Postat av: Anonym

Åh, som jag längtar tillbaka! Är det bra väder, åk upp i Empire State. Helt klart värt pengarna och köandet, helt magnifik utsikt.

2009-05-07 @ 16:42:47
URL: http://terese75.blogspot.com
Postat av: Helena

Hej! Kul att läsa om dina eskapader i stora staden! Jag har varit i NY en gång, på körresa som 13-åring. Jag var mest rädd då. Vi bodde på ett hotell med kackerlackor och storstadsbruset var överväldigande för en liten jänta. Polissirener mest hela tiden... :-)

Ta hand om dig kram syster Helena

2009-05-07 @ 22:54:41
Postat av: ANNAANNA

Vad gott du verkar ha haft det, hunnit med lagom mycket också. St Thomas är så himla vacker!!!



2009-05-08 @ 22:23:10
URL: http://wonderings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0