:: New York, dag 4-5 ::

Dags för en ny laddning med foton från New York.

Den fjärde maj var första dagen jag åkte in till New York. Jag tog "Metro North" som går från New Haven ända in till New York. Jag hoppade på i Milford så klart och resan tar ca 1½ timme.

Det första som möter en när man stiger av tåget är den otroligt vackra stationsbyggnaden Grand Central Terminal. I huvudsalen "Main Concourse" står den klassiska klockan i mitten och lyfter man blicken ser man det vackra turkosa taket föreställande stjärnhimlen med stjärntecknen avtecknad på.





Utsidan av Grand Central Terminal.


När jag väl hittat ut irrade jag omkring rätt friskt =) Något överväldigande att helt plötsligt stå mitt i New York. När jag samlat mig började jag följa Lindas guide som hon skrivit ihop till mig kvällen innan, ett sk. "Midtown-paket". Jag började med att besöka New York Public Library som ligger ett stenkast från GCT. Det var hit som Jake Gyllenhaal och Emmy Rossum med flera sprang för att söka skydd när New York frös till is i The Day After Tomorrow.

Här är den vackra entrén.


Läsesalen (som i filmen såg ut så här)


Jag gick sedan vidare till Bryant Park som ligger bakom biblioteket. En liten och fin park med massor av murgröna som säkert är mycket mysigare med soligt väder.


Med Lindas guide i mina händer gick jag vidare upp på Fifth Avenue som nog är den mest kända avenyn med massor av affärer och med eller mindre kända byggnader, med allt från lyxlyx till turistskröfs. Jag var bland annat inne på SAKS (lyxsnobberi på högsta nivå), Esprit (där jag handlade lite kläder), H&M (såklart!), Juicy Couture (om man vore miljonär) och lite annat gott och blandat.

SAKS fasad, granne med St Thomas Cathedral.


Granne med SAKS ligger St. Thomas Cathedral, den otroligt vackra kyrkan mitt på Fifth Avenue. Jag gick även in och satt en stund och sög in lugnet.



Mot altaret.


Mot utgången.


Lägg märke till de förmanande gatuskyltarna. Det är strängt förbjudet att parkera på de flesta ställen på Manhattan.


Jag gick förbi Radio City Music Hall.


Atlasstatyn vid Rockerfeller Center.


Jag vek av från Fifth Avenue och gick mot de "högre" avenyerna. Jag styrde nämligen kosan mot den stora fotoaffären B&H PhotoVideo som ligger på 9th Avenue 34th Street, för att handla de kameraprylarna jag planerat. Lika bra att ha det avklarat den första dagen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, en helt fantastisk och osannolik affär. Det var en upplevelse att bara ha varit där. Jag missade såklart att fota där inne, men om ni någon gång åker till NY, missa inte det stället.

Det började tokregna efter att jag var klar i fotoaffären så jag satte mig en stund i en bokhandel och kikade i en guidebok. När det lugnat ner sig gick jag rakt över gatan och in på Macy´s, som sägs vara världens största varuhus. Där inne köpte jag två klockor, en till mig själv och en till Sebastian. Jag avslutade sedan dagen genom att promenera tillbaka till GCT för att åka "hem" till Milford igen. Stegräknaren stannade på knappa 23 000 steg :)

Nästa dag for jag in med tåget till GCT igen, och idag gjorde jag resten av Fifth Avenue. Hela avenyn är ständigt fylld med bilar och då främst de gula taxibilarna som tutar HELA tiden, vare sig det behövs eller inte. Och det ryker faktiskt från gatubrunnar precis som på film =) Det är en upplevelse i sig att bara promenera runt.



Jag besökte bland annat det pompösa Trump Tower, Donald Trumps 40-årskris eller något sådant ;)



Hela den publika delen är täckt med röd marmor och på väggen finns ett vattenfall som faller från några våningar upp ända ner till bottenvåningen. Tyvärr var den stängd för rengöring när jag var där.



Jag var också inne på Tiffany & Cooch köpte mig en 2-karats diamantring...eller inte ;) Men det var ett coolt ställe. Jag åkte hiss till alla våningar och "min" hisspojke (nej, man fick inte åka själv) levde sig verkligen in i sin roll och berättade med värsta dramarösten vad varje våning innehöll samtidigt som han spände ögonen i en. Jag letade efter den berömda gula Tiffanydiamanten, och föreställde mig en hårdbevakad monter på översta våningen, men den fanns tydligen på första våningen inträngd i en liten väggmonter och med en ful diamantfågel på toppen.

Jag gick vidare mot Plaza Hotel, det stora lyxiga hotellet som ligger vid foten av Central Park. Jag besökte en underbar fotoutställning där som Linda rekommenderade. Peter Lik är en fotograf som tar F A N T A S T I S K A naturfoton! Att få ha en sån tavla hängandes där hemma.....är nog väldigt dyrt. Plaza i övrigt var lyxigt och femstjärnigt, ett sånt hotell som jag känner mig lite "bonnig" och bortkommen på.

Utanför Plaza Hotel, den höga mörkare skrapan i mitten är Trump Tower.


Mitt emot Plaza ligger Apple Store, som jag såklart var tvungen att gå in i. Ingången är på markplan i en stor glaskub med "Äpplet" i mitten. En trappa ner ligger själva affären, där alla produkter finns tillgängliga att prova. Jag stod lääänge och väl och fingrade på olika Ipod Nanos, som jag suktar efter. Men jag bestämde mig för att inte köpa, eftersom de kostar samma hemma.


Det blev en tidig avfärd mot Milford idag, för att hinna hem och fira Cinco de Mayo med Linda och Pontus, Mexicos nationaldag. Linda hade lagat en supergod rätt; Pulled Pork. Fläskkött som får koka väldigt länge som därefter blandas med rökig barbecuesås och sedan gratineras i tortillas. Supergott!

Den här dagen blev det "bara" 13 000 steg, gott nog! Jag spenderade ytterligare två dagar i NY, så det kommer fler bilder.

Kommentarer
Postat av: Fialia

WOW vad mycket snygga bilder!!! Den med de gula taxibilarna är ju heeeelgrym!!!

2009-05-16 @ 22:23:42
URL: http://scrappa.blogg.se/
Postat av: Elenore

Underbara bilder! Gillar också den med taxi-bilarna. Häftigt att det ryker så där.

Blir bara mer och mer sugen på att åka till NY, kanske ska försöka planera in en resa nästa år...

2009-05-16 @ 22:32:13
URL: http://hubbis.blogg.se/
Postat av: K8an

Mega cooooool bild den svartvita med flera gula taxibilar!! Love it!!

2009-05-17 @ 12:13:27
URL: http://imingarderob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0