:: I have a dream... ::

Jag har alltid varit fascinerad av kattdjur och speciellt geparden. Jag kan inte riktigt förklara varför jag blivit så förtjust i just geparden. Jag bara tycker de är så vackra och ståtliga, trots att de egentligen är rätt oproportionerliga, lite fulsnygga liksom. Hela deras kropp är byggd för explosiva jaktsprångmarscher, de har litet huvud, smidig och avlång kropp, stora lungor, långa ben och klor som inte går att dra in som hos andra kattdjur. Ett djur som naturen helt anpassat till ett enda syfte, att jaga snabbt och effektivt.

Och jag har en dröm...att få träffa geparder. På riktigt alltså, inte bara stå och titta på dem genom ett galler eller över en mur på ett zoo (redan gjort dessutom, instängda på ett zoo i Washington DC...) Jag vill åka som volontär till ett land i Afrika och jobba i ett projekt där man tar hand om sjuka och/eller övergivna gepardungar.

Och jag har faktiskt hittat en sån möjlighet! Genom http://www.worktravel.org/ kan man åka till Sydafrika och Kruger National Park och jobba i ett Gepard- och vildhundsprojekt där man jobbar med bla tama geparder som skall återanpassas till det vilda livet. Det kostar inte extremt mycket pengar, men ändå en sån summa som man inte dräller omkring med i plånboken.

Men drömmar måste man ha, ibland uppfylls dem, ibland inte. Det hade bara varit såååå fantastiskt att få genomföra den här drömmen :) Bara titta på den här bilden, är de inte vackra?? Tänk att få busa runt med ett gäng sådana här sötnosar och samtidigt göra något bra, att bevara något viktigt. Yes, I really do have a dream!


Kommentarer
Postat av: Karin

Vilken härlig dröm du har!!Jag har varit på ett rehabiliteringscenter och klappat gepardungar!!! Visst är det underbara djur!! Fast jag var ju inte volontär utan bara turist i Sydafrika.

Kram

2009-05-31 @ 21:59:08
URL: http://kajsaloppan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0