:: Fredagsmiddag ::

Jag har sedan en tid tillbaka fastnat för tidningen LagaLätt. Den innehåller en massa goda recept som tar fasta på att det skall vara lättlagat (max 30 minuter) och "lätt" (max 599 kalorier). Jag älskar när tidningen dimper ner i brevinkastet, brukar göra en kopp te och bläddra igenom tidningen och bli sugen på typ allt som finns i den :)

I senaste numret fanns det ett recept som vi provat ikväll - Lammburgare med chèvrestuvad vitkål. Vi använde dock nötfärs istället för lammfärs. Det blev supergott och var lättlagat ;) Vitkålen kom såklart från vår låda från Årstiderna =)



Får jag kanske bjuda på receptet?

Lammburgare med chèvrestuvad vitkål
4 portioner (för oss två räckte halva receptet som middag)
500 g lamm- eller nötfärs
salt och nymalen peppar
600 g färskpotatis
400 g färsk vitkål
2 dl grädde (jag tog matlagningsgrädde)
120 g chèvre
½ kruka dragon (jag tog torkad)
smör/olja

1. Knåda färsen ordnetligt. Tillsätt  1½ tsk salt och ½ tsk peppar. Forma färsen till åtta burgare.
2. Skrubba och koka potatisen.
3. Strimla vitkålen grovt. Koka den i lättsaltat vatten i 1 min, häll av i durkslag.
4. Koka upp grädde i en kastrull. Smula ner osten (med ostkant) och vispa tills den smälter, ca 2-3 min. Plocka dragonbladen och tillsätt dem. Krydda med ½ tsk salt och 2 krm peppar.
5. Tillsätt vitkålen och låt allt bli varmt.
6. Grilla burgarna eller stek dem i smör/olja, ca 4 min per sida.
7. Servera!

Kommentarer
Postat av: Viveka på Humlebacken

Ååååå vad det låter gott. Kul att höra något man kan göra med vitkål, jag vet aldrig vad jag ska ha den till...

kram på dig, hoppas att huvudvärken är borta!

2009-07-10 @ 23:36:56
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Millan

Den har vi också testat, fast vi blev inte så förtjusta i det. Kan inte säga vad det var, men något var det :)

2009-07-11 @ 00:00:40
URL: http://www.millan.dk
Postat av: Anna

Det ser och låter oerhört gott! mums

2009-07-11 @ 13:15:55
URL: http://singsby.blogspot.com
Postat av: Annyt

Tackartackar...låter smaskens!

2009-07-12 @ 12:15:22
URL: http://annyt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0