:: Bröllopsresa dag 8 ::

Tisdagen den 30 september - Vi vaknade upp till en ny dag i Florens. Vi åt en stor och god frukost och checkade sedan ut från hotellet och bar bort alla väskor till garaget. När vi skulle plocka upp kvittot för att få tillgång till bilen var det givetvis borta(!) De som manade oss igår att vara noga med kvittot, utan det skulle vi inte få ut bilen... Men en av killarna kände igen oss och så fick vi ett nytt kvitto istället. Snällt av honom! Vi fortsatte sedan vår upptäcktsfärd av Florens.

Vi började med att gå in i den stora saluhallen som låg granne med vårt hotell. De sålde allt möjligt gott och det var en fröjd att bara gå runt och kolla på all färgprakt! Färskt kött, fisk, kryddor, pasta, soltorkade tomater, svamp, vin, salami, ost, frukter kunde man handla på sig. Vi köpte med oss en påse med svamp, soltorkade tomater och en parmesanost.

Utsikt från vårt hotellfönster där toppen av saluhallen syns.

Vi gick sedan vidare samma väg som vi promenerade kvällen innan, och kikade på allt i dagsljus igen.

Basilica of San Lorenzo i dagsljus, restaurangen där vi middag kvällen innan låg vid sidan av denna kyrkan.

Vi kom ner till floden Arno som löper igenom hela staden och faktiskt fortsätter ända bort till Pisa och ut i havet. Över floden ligger en vacker bro. Bron som heter Ponte Vecchio har små bostäder utmed sina kanter och på insidan ligger det massor med guldsmedsaffärer med osmakligt mycket guld i skyltfönstrena.

Bron var i alla fall väldigt vacker med sina små bostäder, men jag vet inte om jag skulle våga bo i en av dem ;)

Lite här och var låg det små affärer som sålde väskor, plånböcker och andra prylar i läder. Jag blev sugen på att köpa en ny handväska, roligt att ha som minne från Florens. Vi gick in i en butik och tittade på olika väskor och fick hjälp av den gulliga kvinnan bakom disken som stod ut med min beslutsångest. Efter många om och men köpte vi två olika väskor. Jag valde den större till höger och den till vänster fick bli en julklapp till Sebastians syster Sara.

När vi kände oss klara med sightseeing och shopping gick vi tillbaka mot vårt garage. På vägen slank in i en liten vinbutik och köpte med oss några toscanska vinflaskor hem också, dels till oss själva och till några nära och kära.

Trötta i benen satte vi oss till slut i bilen och sa hejdå till Florens och körde mot Pisa. Vi körde en omväg och besökte byn Vinci där Leonardi da Vinci växte upp. Där åt vi våra medhavda paninis (som vi köpte i Florens, visa av gårdagens uteblivna lunch) på en liten sluttning bland vinodlingar. Mysigt!

Mätta och nöjda for vi vidare och med god hjälp av vår kära GPS "James" körde vi rakt in i Pisa. Några trafikförseelser senare (tydligen får man inte köra inne i Pisa, men ännu har vi inte fått någon böteslapp hem) hittade vi till slut ett hotell inte långt från det berömda tornet. Vi checkade in, lät hotellet ta hand om bilen i deras eget garage och installerade oss på rummet. Vi gick sedan ut i staden  och mot det lutande tornet. Vi skymtade tornet mellan hustaken när vi promenerade åt det hållet.

Vi gick förbi en skylt mot ett enstjärnigt hotell som vi helst inte skulle vilja checka in på ;)

Helt plötsligt stod vi mitt på Piazza dei Miracoli, framför den stora domkyrkan med sitt lutande torn bredvid. Tornet byggdes för att vara klocktorn åt domkyrkan och började i princip luta under tiden de byggde tornet på grund av sankmark. Själva toppen är byggd i en annorlunda vinkel i ett försök att motverka lutningen...men det gick ju så där. Man kunde gå upp i tornet om man ville, men som vanligt kostade det en slant så vi struntade i det.

"Vi var här" =)

I jämförelse med annan byggnad ser man tydligt den kraftiga lutningen och att toppen inte lutar riktigt lika mycket.

Det var en lugn och bilfri i området kring tornet och det var mysigt att promenera omkring och njuta av det vackra. Lite senare åt vi middag bestående av lasagne och ravioli på en trattoria i närheten av piazzan.