:: Bröllopsresa dag 7 ::

Måndagen den 29 september - Den här dagen gick i resandets tecken. Innan frukost passade vi på att kolla upp Autozug, då vi funderat på att skippa bilresan hem genom Tyskland och istället åka biltåg och sova oss igenom den sträckan. En kollega till mig tipsade om detta, som själv gjorde detta i somras. Vi kollade på sträckan mellan München och Hamburg, och hittade en bra avgång som gav oss så många dagar som möjligt i Italien. Vi bokade en bilplats och två sovplatser till fredag kväll den 3 okt. Tåget skulle avgå vid 22-tiden och vi skulle då vara framme i Hamburg runt kl 8 på lördagen.

Vi åt sedan frukost på hotellet, packade ihop och åkte iväg. Vi hade bestämt att åka till Florens idag och som vanligt ta andra vägar än den tråkiga och kostsamma motorvägen. Det blev en lång och ganska slingrig resa, som dessutom blev längre än vad vi väntat oss. Under resan blev vi väldigt varse om att Italien helt stänger ner från lunchtid och några timmar framåt, allt var stängt. Det slutade med att vi körde ända till Florens utan lunch, dock med en påse chips och en flaska vatten som stillade den värsta hungern.

När vi till slut kom fram till Florens, körde vi rakt in i staden och hamnade mitt inne i värsta smeten. Det var ganska så stressigt med en massa bilar, vespor och gående, så när vi fick syn på ett parkeringsgarage så smet vi snabbt ner där. Det var nog det minsta garage vi sett, vi fick lämna ifrån oss våra nycklar och så parkerade en kille vår bil in bland en massa andra bilar. Kändes lite konstigt att lämna ifrån sig nycklarna faktiskt och lämna bilen olåst i deras vård.

Vi lämnade väskorna i bilen för att ge oss ut på jakt efter ett hotell. Lata som vi var efter den sega bilresan gick vi in på första bästa hotell. Hotellet visade sig vara ett fyrastjärnigt hotell och vi bestämde oss för att lyxa till det lite, vi var för trötta för att jaga mer budget. När vi hämtat väskorna i garaget runt hörnet och installerat oss i det fina rummet, gick vi ut i Florens.

Det visade sig att vi lyckats köra rakt in i de mest centrala delarna av Florens, guld värt! Det fanns många vackra gamla byggnader att spana in, men först satte vi oss vid en restaurang för att äta (vi var ganska hungriga vid det här laget, utan lunch).

Utsikten från restaurangen.

Vi gick sedan vidare, fotade massor och njöt av kvällen. Bland annat stiftade vi närmare bekantskap med en enorm katedral; Basilica di Santa Maria del Fiore som ligger insprängd bland övrig bebyggelse, det var rätt mäktigt att komma ut från en sidogata och ha den stora byggnaden framför sig för den var verkligen enorm!

Var är vi och vart skall vi? ;)

Vi gick förbi dettaa lyxiga glass-ställe, läckert!

På en piazza lite längre bort delade vi på en Tiramisu och promenerade sedan tillbaka till hotellet. Imorgon kommer vi utforska Florens lite mer i dagsljus.