:: Grön ärtsoppa ::

Idag blir det ett litet middagstips! Sebastian var hos en kompis ikväll och glodde på en film, så jag fixade ihop en enkel och supergod soppa till mig själv som Fia en gång tipsade mig om. Den är hämtad från ICAs kokbok Hela Sveriges husman.

Har man ett paket gröna ärtor i frysen, en buljongtärning och en skvätt grädde så är man i hamn. Soppan tycker jag är god att äta som den är, men finns det även ett paket med rökt lax i kylen eller kanske en laxfilé i frysen så blir det pricken över i:et.


Ärtsoppa med lax för fyra personer

4 dl frysta gröna ärtor
8 dl vatten
1-2 hönsbuljongtärningar
1 dl vispgrädde
salt, vitpeppar
rökt skivad lax

Koka upp vattnet med ärtor och buljongtärning(ar). Låt koka ett par minuter. Mixa soppan slät med en stavmixer eller i matberedare. Tillsätt grädden och värm på soppan ytterligare om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Strimla laxen fint och servera till soppan. Om man har en laxfilé i frysen, tina den och skär i små kuber Lägg dem i botten av soppskålen och häll över den heta soppan, så tillagas de på nolltid.

Kommentarer
Postat av: Tettiz

TACK för tipset, raring! Jag har ätit sån gooood soppa ute vid något tillfälle och det är SÅ gott. När det är så enkelt att göra själv, så måste jag ju testa (innan jag börjar med kur igen). ;)



Ha en mysig nyårsafton!!

Kramar,

Tett

2009-12-30 @ 13:11:33
URL: http://tettiz.blogspot.com
Postat av: Mia

Ja du måste ha varit snäll eftersom du fick så många fina julklappar. =)



Ville bara kika in för att önska Gott Nytt År!



Kram!

2009-12-30 @ 14:27:37
URL: http://joggemia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0