:: Bröllopsresa dag 6 ::

Söndagen den 28 september - Efter frukost tog vi bilen den korta biten bort till Punta Sabbioni. Där löste vi två dagsbiljetter till Venedig för 14 euro per person. I biljetten ingick både resan till och från Venedig, men också lokaltrafik, sk vaporetto, i kanalerna och till de olika öarna som ligger runt om staden. Att åka gondol struntade vi i, då det kostade 7-800 kr. De pengarna lägger vi hellre på något annat.

Kampanilen (klocktornet) och Dodgepalatset.

Vaporetton och en gondol.

Båten lade till vid en kaj inte lågt från Piazza San Marco, eller Markusplatsen. Det myllrade av folk, Venedig verkar vara ett poplärt ställe att hålla till i ;)

Vi promenerade upp mot Piazza San Marco och gick förbi Suckarnas bro. Dagen till ära (eller möjligtvis veckan/månaden) så hade man klätt in halva Dodgepalatset i någon bilreklam och således var hela den kända bron inramad av denna "tjusiga" reklam. Jag förstår inte att de fått tillåtelse att göra så, men nåja. Vi fotade och fick nöja oss med att vi "varit där" :)

Suckarnas bro med reklam.

Vi gick vidare upp mot Markusplatsen och hamnade mitt uppe i en mässa där folk stod på utsidan och kollade på en storbildskärm med en katolsk präst. Vi pinnade snabbt förbi, och höll nästan på att tappa bort varandra i trängseln innan vi kom ut på självaste Markusplatsen där vi fotade åt höger, vänster, upp och ner. Såklart fanns där massvis med duvor, och de verkade roa sig med att göra störtdykningar och flyga en precis över huvudet, vi duckade flera gånger =)

San Marco-basilikan

Lägg märke till de svarta duvorna i bilden. De for runt med världens fart.

Jag står och beundrar något, alternativt aktar mig för duvor.

Ett gäng duvor.

Massparkering för gondoler.

Shoppingstråk, de flesta affärerna var fyllda med masker, glas och diverse turistfällor.

Vår fina lilla guidebok som vi hade med oss tipsade oss om att köpa gatumat istället för att käka lunch eller middag på restaurang som kan bli en dyr affär. Vi köpte oss därför varsin varm macka och en flaska vatten och åt som lunch i närheten av Rialotobron som är den mest kända bron i Venedig. Den går över Canal Grande, den största och längsta kanalen i Venedig.

Rialtobron

Utsikt från Rialto-bron

Venedig är känd för sina färgsprakande masker och varje år äger det rum en Maskeradkanerval.

Söt va? ;)

Vi gick över Rialtobron som binder samman stadsdelen San Marco (som vi kom ifrån) till stadsdelen San Polo. Där promenerade vi omkring bland alla vindlande gator som gick utmed småkanalerna. Det var rätt spännande att bara gå dit fötterna bar oss och hamna i små återvändsgränder och sen helt plötsligt komma fram vid Canal Grande igen. När vi blev trötta i fötterna satte vi oss vid ett café vid en kanal och beställde in ett glas vin till mig och en kaffe till Sebastian.

O sole mio!

En typisk kanervalsutstyrsel.

Ett annorlunda bostadskvarter mot vad vi är vana vid...

Vackert!

Snacka om vattenskada. Träportar som är sönderfrätta längst ner av vatten.

Vi tog sedan en vaporetto över Canal Grande till nästa stadsdel Cannaregio, där vi tänkte besöka ett speciellt kvarter, nämligen Campo del Ghetto Nuovo. Det är detta kvarter som gett namnet till det vi mest förknippar till andra världskrigets ghetton i Tyskland. Under 1500-talet låstes judar in nattetid i detta kvarter och fick bära särskilda kännetecken så de gick att känna igen.

Efter en glasspaus och lite mer promenerade tog vi ytterligare en vaporetto, fast denna gång ut till ön Murano som är känd för sin glaskonst. Efter ett tips från guideboken satte vi oss på en liten restaurang vid Klocktornstorget som hade en stor och något spejsad skulptur. Vi åt en gudomligt god tiramisu på restaurangen och satt en stund och tittade på folk.

Häftig men ganska ful ändå.

Såååå god!

Jag gick in och ut i små glasaffärer med Sebastian i släptåg, och till slut hittade jag en glaspärla jag gillade. Tjejen i affären gjorde den till ett hänge så jag kan ha den som halsband. Jag köpte en likadan till min vän Fia. Ett kul minne från vårt besök på Murano.

Vi sitter på piren och väntar på vaporetton som skall ta oss tillbaka.

Vi tog vaporetton tillbaka till Markusplatsen och sen båten tillbaka till Ponte Sabbioni. Hejdå Venedig!

Vi var otroligt trötta i fötterna vid det här laget, men vi hade ju bestämt att vi skulle plocka snäckor på stranden. Så sagt och gjort, laddade med varsin påse gick vi ner och plockade på oss. Det blåste inte alls den här kvällen, så det var lite mer behagligt. Middag åt vi på en trattoria i närheten av hotellet. Vi delade på en flaska vin och planerade vår vidare resa. Nästa anhalt på resan blir Florens.