:: Adventsdörrkrans och hjärta av mossa ::

Jag kan verkligen rekommendera att gå en kurs på Jenny Strandhs blomsterdesign i Oxie utanför Malmö. Jag var där idag med min kompis Helena på en lördagskurs och fick göra varsin adventsdörrkrans och ett hjärta av mossa.

Vi fick först en genomgång hur vi skulle gå tillväga och sedan fick man själv leka loss bland grankvistar och dekorationer. Vi började först med att klippa av grankvistar som vi sedan fäste med hjälp av ståltråd runt ena sidan av kransstommen.

image77


image79

Till dekoration hade vi torkade äppleskivor, miniäpplen, kanelstänger, lava och mossbollar som vi gjorde själva genom att rulla ihop en bit mossa och snurra en massa silvertråd runt.

image80

Så här blev min krans, fin va?

image81

image82

image83

Hjärtat av mossa glömde jag att fota under tiden jag gjorde den. I vilket fall så hade vi en stor bit oregelbundet grönmossa som man grovt formade till ett hjärta genom att vika in kanter och bulla ihop mossan. Sedan fixerade vi den med silver- eller guldtråd, varv efter varv. Till sist fäste vi dekorationer i form av gran- eller tallbarr, lava och små röda ilexbär. På vägen hem åkte jag och Helena inom Lagerhaus och köpte skifferplattor och ljus, och så arrangerade jag mitt lilla hjärta så här :)

image84

Vi besökte även den underbara blomsterbutiken i anslutning till kurslokalen, man blev helt sjukt inspirerad av allt vackert som fanns där inne. Jag köpte med mig en kruka med vit amaryllis som jag tänkt arrangera enligt tips från dem. Till detta har jag köpt en stor påse med mossa, en rulle med silvertråd, tranbär och en trådkruka. Resultatet kommer naturligtvis visas i bloggen så småningom!

Kursen varade mellan kl 10-13 och kostade 395 kr, allt material ingick och en fikapaus. Det var absolut värt pengarna tycker jag, en mysig kurs att gå med en kompis och så får man med sig två vackra saker hem :)

Det var även fantastiskt fin kurslokal vi var i, med gammaldags svensk allmogestil med vackert målade väggar och möbler, det hängde runda knäckebröd på brödstång i taket och överallt fanns fina blomarrangemang. När man kom in så möttes man av en söt katt som var så kelen och sällskaplig. Jag som är svag för katter tyckte ju det var urgulligt med en liten huskatt :)

Kommentarer
Postat av: Terése

VIlken fin krans! Synd att Oxie ligger så långt bort, hade gärna gått en kurs.

2007-12-01 @ 19:35:05
URL: http://terese75.blogspot.com
Postat av: silwerstar

Vilken underbar krans!

2007-12-02 @ 21:13:54
URL: http://silwerstar.blogspot.com
Postat av: Helena

Vilka superfina bilder du tog! Jag har lagt upp ett foto på min dekoration av amaryllisen, har iofs inte piffat mer än med lite lava som jag hade kvar i påsen. Funderar på att smycka hyacinterna med fina julband oxå, har bara silvertråd just nu. De kostade 10:- på ICA förresten, som jag trodde. ;-) Tack för sällskapet och en jättemysig dag! Jag fick återhämta mig 2 timmar i sängen sen, men sen kom oxå minipajen igång med besked... :-D

Kram!

2007-12-03 @ 15:40:36
URL: http://hallonpajen.blogdog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0